AJANKOHTAISTA

Vanha tuulimylly ehostuu

Tuulimyllyn siipien korjaus edistyy pikkuhiljaa. Ehkäpä jo Nousiaisten päivien avajaisissa saamme nauttia ehostuneesta ulkomuodosta. Aikaa on kulunut oikeiden ihmisten löytämiseksi akselin veistoon, sekä työtapojen muokkaamiseen toivotunlaisiksi. Tässä nyt pieni kuvasarja työn etenemisestä.

Tästä se alkaa. Paksulle tukille on rakennettu alusta, jossa sitä voidaan pyörittää traktorin voimalla.

Matti Ihander työstää tukista akselia siiville.

Muotoon saatettu akseli nostetaan tuulimyllyn eteen.

Akseliin on kiinnitetty kaksi siipeä. Siivet tervataan, ennen kuin ne sekä akseli nostetaan paikoilleen.

Nyt vaan pidetään peukkuja, että nostovaihe onnistuu.

Otsikko

Myynnissä Suomi 100-vuotta juhlavuoden kortteja. Kortteja on kaksi mallia, takaosat korteissa samanlaiset. Kortit ovat Nousiaisten Kotiseutuyhdistyksen kokoelmista. Kortin hinta on 1 euro ja tuotto käytetään Kotiseutuyhdistyksen toimintaan.

Kortteja myynnissä Museon tapahtumissa ja MaalaisKaffelassa.

RIUKUAITATALKOOT MUSEOMÄELLÄ

Videossa halkeaa kasan pisin runko hieman yli 10m. Pienellä kikkailulla saatiin tämäkin runko halkeamaan kauniistii suoraan päähän saakka.

RIUKUAITATALKOOT 18.2.2017

Asko Krouvila on ystävällisesti lahjoittanut metsastään rankoja museomäelle rakennettavaan riukuaitaan.

Lauantaina paikalla oli 11 ahkeraa talkoolaista karsimassa rankoja tarveaineeksi.

Rankoja saatiin aikaiseksi n. 300kpl (500kpl on tavoitteena).

Yhdistys kiittää ahkeria talkoolaisia:

Sarita, Matti, Janne, Seppo, Mauri, Esko, Asko, Matias, Kalle, Juha ja Katri.

ISO KIITOS :)

MYYTÄVÄNÄ

Kotiseutuyhdistys myy toimintansa tukemiseksi hirsikehikon. Hirret ovat pinottuna ja numeroituina säältä suojassa. Hirsistä saa koottua oheisen piirroksen mukaisen hirsikehikon. Asiasta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä pj. Juha Saariseen puh. 0405516045.

VANHA AKSELI MUUTAA

Vanhaa myllyä oli jo käännetty paria päivää aikaisemmin, jotta vanhaa akselia päästäisiin poistamaan hellävaraisesti myllyn sisuksista.

Maanantaina 1.8.2016 Kuljetus T. Virtasen sponsoroimana vanha akseli saatiin ehjänä nostettua pois. Vanha akseli ja uusi akseliaihio ovat nyt vierekkäin makasiinissa odottamassa, että uutta sahattaua akselia päästään työstämään oikean malliseksi.

MÄNTYRUNKO MUUTTAA MUOTOAAN

Kuljetus Isotalon sponsoroimana painava mäntytukki matkasi 9.7.2016 Mynämäkeen.

Ari Kompuisen saha antoi tukille ensimmäiset muodot kohti myllynsiipien akselia.

Nyt akselin raakapuu on kuljetettu museonmäelle tuulimyllyn kupeeseen, jossa se odottaa seuraavaa työstövaihetta.

Tarina siis jatkuu... =)

SAUNAVIHTOJA KULTARANTAAN

Tänäkin juhannuksena Naantalin Kultarannan saunassa saa presidenttipari nauttia Noustelaisista vihdoista. Jo perinteeksi muodostunut vihtasavotta keräsi 18.6.2016 taitavat kolme miestä ja yhden oppitytön valmistamaan näitä kesältä tuoksuvia saunaihanuuksia. Toivottavasti löylyt ovat lempeitä ja vihdat vahvoja =)

KUPPIKIVEN SIIVOUSTALKOOT

Kuvaus: Etuperkin rautakautinen kuppikivi. Kiinteä muinaisjäännös, rauhoitusluokka 1.

Kuppikallio sijaitsee Fatijoen itärannan peltomaastossan, 60m itään joesta. Kaitaraistentien länsireunassa, uuden hallirakennuksen eteläpuolella.

Pellon reunassa olevan kalliopaljastuman pinnassa on 17 kuppikiveä, joista 14 varmoja. Kupit sijaitsevat 265cm:n pitkällä alueella.

Reipas "iskuryhmä" kävi 22.4.2016 raivaamassa kallion peittäneen pajukon pois ja samalla kallion pintaa varovasti harjattiin.

TAULULAHJOITUS

15.4.2016 Leena Rantala Valpperistä kävi tuomassa museolle Asta Zweygberkin lahjoittaman talun Nousiaisten kirkosta. Maalauksessa ei valitettavasti ollut maalarin signeerausta, eikä maalausvuotta. Kuvassa näkyvien rakennusten perusteella kuva voisi olla noin 1910-luvulta